هفتاد و پنجمین نشست اندیشکده صفا با محوریت شعار سال برگزار شد

هفتاد و پنجمین نشست اندیشکده صفا یزد با محوریت شعار سال روز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد حسین فنایی رییس هیئت مدیره اندیشکده صفا با بیان این که توجه به بخش خصوصی راهگشای مسائل کشور است گفت: «شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده به معنای تولید غیردولتی و توسط بخش خصوصی است».

فنایی افزود: «مثال‌های بارز و آشکاری از موفقیت عملکرد بخش خصوصی در جهان وجود دارد که نمونه آلمان شرقی و غربی مثال خوبی است که تفاوت رشد اقتصادی با اتکا به بخش خصوصی را نشان می‌دهد». 

وی ادامه داد: «لازمه فعالیت موفقیت‌آمیز بخش خصوصی شفافیت است که در بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی نیز به وضح به آن اشاره شده است». 

رییس هیئت مدیره اندیشکده صفا با بیان این که اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی و فعالیت آن را به رسمیت شناخته اجرای سلیقه‌ای و نادرست آن را که منجر به ایجاد شرکت‌های خصولتی شده از آسیب‌های موجود دانست.

فنایی استفاده از تجارب الگوهای موفق در جهان را یکی از راهکارهایی دانست که در صورت بومی شدن و انطباق با شرایط ایران می‌تواند زمینه ساز فضای مثبت و مساعدی برای رشد اقتصادی شود. 

وی بیان داشت: «در شعار سال مردمی کردن اقتصاد به معنای این است که نقش دولت می‌بایست حمایت گرانه و تنظیم‌گری باشد». 

در ادامه حسن بلندیان مدیرعامل اندیشکده صفا به ارائه گزارشی از عملکرد این اندیشکده در سال ۱۴۰۲ پرداخت. 

وی گفت: «اندیشکده صفا از زمانی که فعالیت خود رابه عنوان نخستین اندیشکده غیر دولتی در خارج از پایتخت آغاز کرده تا کنون با ۷۵ نشست تخصصی تولید ۲۹ اندیشنامه در سطح ملی و استانی موفقیت‌هایی داشته که مورد تقدیر نیز قرار گرفته است». 

بلندیان افزود: «از مجموع نشت‌های برگزار شده ۶ نشست در سطوح عالی استان برگزار شده که شورای برنامه ریزی و توسعه استان و ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان از این جمله‌اند». 

مدیرعامل اندیشکده صفا خاطرنشان کرد: «در حال حاضر با توجه به شعار سال و اولویت‌های استانی شش اندیشنامه جدید در دست تدوین است که بزودی منتشر خواهد شد 

وی بیان داشت: «اندیشکده صفا در سال گذشته با تعامل سازنده و فعال با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مرکز راهبردی پیسرفت و عدالت، نهاد مشورتی و مستقل برای کنترل و پایش پروژه‌های یزد نوین بوده و در این زمینه با ۷۶ نهاد و دستگاه متولی ارتباط برقرار کرده است».

محمدرضا رضایی نژاد مدیر عامل گروه پیشگامان کویر و عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا در ادامه این نشست با بیان توضیحاتی در خصوص ساختار تعاونی‌ها و همچنین خصوصی‌سازی با تأکید بر شیوه‌های نوین تأمین مالی پرداخت. 

حجت الاسلام صابری عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا نیز در این نشست به لزوم ریشه‌یابی موانع و چالش های‌عدم موفقیت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد تأکید کرد. 

محمد قویدل از دیگر اعضای اندیشکده صفا نیز به بعد روانشناختی در اقتصاد اشاره کرد و بر اهمیت تقویت اعتماد عمومی و امیدواری در میان مردم برای فعالیت‌های اقتصادی و حکمرانی موفق تصریح کرد. 

مهندس جهانمنش از دیگر اعضای اندیشکده صفا نیز بر لزوم رشد همه جانبه و توسعه متوازن در اقتصاد با لحاظ مولفه‌های موثر بر آن توضیحاتی ارائه کرد. 

مهندس فقیه خراسانی عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا هم در این نشست بر لزوم تطبیق مباحث نظری و عملیاتی تأکید و آن را مستلزم ایجاد و یا مطالعه نمونه‌های اجرایی دانست. 

در این نشست اعضای جوان اندیشکده صفا یزد با ارایه خلاصه‌ای از پژوهش‌های در دست اقدام به طرح مباحثی مرتبط با تحقق شعار سال پرداختند. 
این نشست به میزبانی گروه تعاونی پیشگامان کویر برگزار شد.

            

کد خبر: 77
  تاریخ خبر : 2 اردیبهشت 1403